Lima en Iquitos - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Lotte Beekenkamp - WaarBenJij.nu Lima en Iquitos - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Lotte Beekenkamp - WaarBenJij.nu

Lima en Iquitos

Blijf op de hoogte en volg Lotte

01 Juli 2015 | Peru, Iquitos

Lieve allemaal! Heel erg bedankt voor de leuke reacties onder m'n vorige blog, ik heb geen tijd gehad om overal op te reageren, maar het is super leuk om ze te lezen.

Ondertussen zijn Leyla en ik al weer een paar dagen op onze tweede bestemming: Iquitos. Dit is de grootste stad ter wereld die niet over land bereikbaar is, het ligt namelijk middenin de jungle. De laatste dagen in Lima waren gevuld met onder andere een bezoek aan het Museo Nacional, een middagje strand en de wedstrijd Peru-Bolivia.

Zaterdagavond vlogen we naar Iquitos. Na een vlucht van ongeveer anderhalf uur werden we op het vliegveld opgehaald door Marielle, de oprichtster van de stichting El Manguaré en twee andere vrijwilligers, Marleen en Femke. We wonen deze 10 dagen op het terrein van Marielle en haar gezin samen met Femke en Marleen. De accommodatie is opnieuw van alle gemakken voorzien, echt super!

We werden al gelijk verrast bij aankomst door de temperatuur, het is hier een stuk warmer en vooral vochtiger dan in Lima. Sowieso is het een wereld van verschil tussen de moderne (enorme!) stad Lima en Iquitos. Hier rijden geen auto's en reizen wij enkel per motor-taxi. Dit zorgt voor een veel rustigere sfeer dan het chaotische verkeer van Lima. De eerste avond zijn we gelijk de sfeer in de stad gaan proeven bij een soort openlucht salsa feest, een onwijs leuke ervaring!

Na twee dagen ontspanning, sight-seeing en genieten van het weer was het vandaag tijd voor onze eerste werkdag. Al vroeg vanochtend (07:30) werden we op school verwacht om te helpen met het verzorgen van het ontbijt voor de kinderen. Daarna hebben we bij de verschillende kleuterklasjes de leraressen geassisteerd. Het was echt een super leerzame ervaring, ik heb m'n Spaans weer goed geoefend en veel gesproken met Marielle over haar stichting.

Na de les zijn we met een sociaal werkster van El Manguaré een van de armste wijken in Iquitos gegaan. De buitenkanten van de stad worden elk jaar in de regentijd overspoeld door de Amazone rivier, en hoewel de droge tijd nu is aangebroken zijn de gevolgen van de hoge waterstand nog overal terug te zien. De mensen in deze wijk (waar ook de meeste kinderen op de school vandaan komen) leven in absolute armoede. Het was voor ons allebei dus een hele indrukwekkende, en best schokkende, ervaring.

Ook het schoolgebouw was het afgelopen halfjaar de dupe van het hoge water, hierdoor moest het gebouw een aantal maanden gesloten worden en konden de kinderen dus niet naar school. De lokalen zijn gelukkig gespaard gebleven, maar Marielle en de andere vrijwilligers zijn druk bezig met het herstellen van de verf op de buiten speelplaats en een nieuw dak. Als jullie meer willen weten, of een donatie willen doen aan de stichting, kunnen jullie kijken op http://elmanguare.nl!

Sorry voor het ietwat lange berichtje deze keer, maar we krijgen elke dag zo veel nieuwe indrukken! Jullie horen snel weer van me. Liefs, Lotte.

• 01 Juli 2015 - 08:48

Rosalinde:

Lieve Lot, super om te lezen. Veel succes bij El Manguaré . Liefs xx

• 01 Juli 2015 - 09:08

Arjo:

Goed bezig lieverd! Ben trots op je.

Geen auto's .. dat lijkt me relaxed.
    Fijn dat jullie onderkomen naar jullie zin is. Ik zal deze week ook even naar de website kijken die in je blog staat. Hier is het inmiddels ook tropisch warm met zaterdag misschien 35+ graden

• 01 Juli 2015 - 09:35

Louise:

Lieve Lot, het klinkt allemaal super! Geen spinnetjes meer gezien? Hebben jullie wel tijd voor je opdrachten en onderzoek? Goed bezig hoor! Groetjes aan Leyla! Kus!

• 01 Juli 2015 - 14:20

Anita:

Hai Lotte en Leyla, wat super goed van jullie. Ook ik ben trots op jullie alle twee. Wat een geweldige ervaringen allemaal. Wat een contrasten ondervinden jullie ! Fijn dat jullie ook zo'n goede opvang en slaapplekken hebben. Heel veel liefs en groetjes

• 01 Juli 2015 - 16:39

Helga:

Hoe langer je bericht, hoe leuker Lotte. Zoveel ervaringen, het is super. X

Tags: aiesec, peru, amazone, lima