Cuzco en Machu Picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Lotte Beekenkamp - WaarBenJij.nu Cuzco en Machu Picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Lotte Beekenkamp - WaarBenJij.nu

Cuzco en Machu Picchu

Blijf op de hoogte en volg Lotte

20 Juli 2015 | Peru, Cuzco

Lieve allemaal! Het is al weer even geleden dat ik een blogje geschreven heb, en we hebben in de tussentijd weer zo veel vette dingen meegemaakt.

Onze laatste paar dagen in Iquitos waren top, nog even heerlijk genoten van het mooie weer en met de kinderen op El Manguare een dag met Nederlandse spelletjes en pannenkoeken georganiseerd. Na Iquitos zijn we terug gevlogen naar Lima om daar over te stappen op het vliegtuig naar Cuzco, de hoofdstad van de oude Inca beschaving.

De eerste dagen in Cuzco waren echt genieten! Het is zo'n mooie oude stad, het centrum lijkt een beetje op een mix tussen Spanje en Italië. We zijn heel lekker uit eten geweest, hebben het Inca museum en het Chocolade museum bezocht en zijn helemaal los gegaan met het kopen van souvenirs op de vele marktjes die er te vinden zijn.

Na vier dagen in de stad was het dan tijd voor een van de hoogtepunten van onze reis: een vierdaagse trektocht naar Machu Picchu! Ons schema zag er in die tijd als volgt uit:

Dag 1 - Vroeg 's ochtends werden we opgepikt met een busje bij ons hostel. De groep waarmee we op reis gingen was super divers, er waren Fransen, Australiërs, Engelsen en een Duitser - allemaal jonge en super aardige mensen. Na een busrit van bijna twee uur waren we op bijna 4000 meter hoogte in het Andes gebergte aangekomen. Vanuit daar hebben we bijna 50 kilometer bergafwaarts gemountainbiket.. waar wij als Nederlanders onze hand natuurlijk niet voor omdraaiden haha. Het was een heel gaaf landschap waar we doorheen fietsten. Na het mountainbiken namen we de bus naar een plaats in de buurt waarvandaan we een uur gingen raften! 's Avonds volgde echter de meest heftige uitdaging van de dag: een anderhalf uur durende wandeltocht steil omhoog naar het eerste hostel. Vlak voor vertrek was het al donker geworden en begon het ook nog eens heel hard te regenen.. dit was dus best een pittig wandelingetje aan het einde van een toch al best intensieve dag. Eenmaal boven wachtte er gelukkig een lekker diner en bed op ons!

Dag 2 - De tweede ochtend moesten we ook weer vroeg uit bed voor een wandeltocht van een uur of 7. Dit was echt een onwijs leuke dag, de tocht begon opnieuw met steil omhoog lopen voor een uurtje, maar het uitzicht maakte dit meer dan goed! Van boven in de Andes daalde we daarna af naar de rivier in het dal. Super veel wisselende landschappen hebben we in die paar uur gezien, en aan het einde van de tocht kwamen we aan bij een heetwaterbron. Hier konden we heerlijk twee uur onze spieren laten rusten.. Er was nog een optionele wandeltocht van 2 uur na de heetwaterbron, maar daar heeft de hele groep toch vanaf gezien haha. 's Avonds hebben we in het kleine plaatsje (waar enkel toeristen op weg naar Machu Picchu te vinden waren) heel leuk met heel de groep gedanst en genoten van de Pisco Sours. Er zijn hier hele goede happy hour deals: 2 mojitos voor maar 10 soles (omgerekend 3 euro).

Dag 3 - De volgende ochtend stond de wekker om 6 uur... dit viel ons allemaal wat zwaar. De ochtend activiteit was ziplining (https://www.youtube.com/watch?v=TJCA2waSChU - deze link laat zien wat we gedaan hebben). Echt een heeel gave ervaring, maar toen ik bovenaan de eerste kabel stond en een bijna 200 meter diep ravijn voor me zag opdoemen haakte ik toch bijna af. Heb m'n hoogtevrees dus wel weer een beetje overwonnen deze week haha! Na het ziplinen kwamen we bij het laatste stuk van de tocht aan, een drie uur durende wandeling langs het spoor richting Aguas Calientes (het dorpje onderaan de berg van Machu Picchu). Hier hebben Leyla en ik genoten van een 'Inka Massage'. Voor een tientje waren we na een uur weer als herboren en klaar voor onze laatste dag!

Dag 4 - Vrijdag was het dan eindelijk zo ver!! 's Ochtends om 04:30 moesten we ons melden in het dorp om te beginnen aan de wandeltocht naar de ingang van het Machu Picchu terrein. Hier stonden we om 5 uur in de rij met 1000 andere fanatieke toeristen die de zonsopgang wilden zien bovenaan. Na de poort stonden er nog maar 1800 treden omhoog tussen mij en de Machu Picchu. Dit was echt een van de zwaarste wandelingen die ik ooit heb gedaan, maar om uiteindelijk met de groep bovenaan te komen en uit te kijken op de stad was echt een gevoel dat niet te omschrijven is. Echt een hele bijzondere ervaring! Ben echt blij dat ik het heb mogen delen met een groep super leuke lieve mensen.

Op de Machu Picchu hebben we eerst een rondleiding gekregen van een gids, en daarna de rest van de dag hebben we rondgelopen - heeel veel foto's gemaakt - en genoten van het weer en het uitzicht! Eenmaal terug beneden (na opnieuw die 1800 treden..) hadden we wel een pizza en wat drankjes verdiend! 's Avonds namen we toen de trein en bus weer terug naar Cuzco.

Vanuit Cuzco zijn we vandaag verder gereisd naar Puno, in het zuiden van Peru aan Lake Titicaca. Morgen maken we een boottocht naar twee eilanden in dit meer, waarna we een aantal dagen naar Bolivia gaan om Copacabana aan de andere kant van het meer gaan bekijken! Even een extra stempel in het paspoort scoren! Haha :). Tegen die tijd zal ik weer even een update plaatsen. Veel liefs!

• 20 Juli 2015 - 05:56

Anita:

en weer meer mooie ervaringen, jullie hebben een geweldige reis.. veel succes en plezier nog xx

• 20 Juli 2015 - 11:11

Arjo Beekenkamp:

Mooi verslag Lotte. Ben heel erg benieuwd naar de foto's. Alhoewel een foto volgens mij maar een kleine impressie geeft van wat jullie in het echt hebben gezien. Veel plezier nog! xx

• 20 Juli 2015 - 16:00

Louise:

Lieve schat! wat een mooi verslag! Bijna alsof we erbij waren! Benieuwd naar de foto's!
    Leuk dat jullie naar Bolivia gaan, maar geen ongeplande uitstapjes toch?
    Kus mam!

• 20 Juli 2015 - 19:49

Helga:

Echt weer een heel leuk verslag Lotte! En stoer hoor, je doet het allemaal maar! Geniet van alle mooie ervaringen. X

• 25 Juli 2015 - 23:16

Opa En Oma Beekenkamp:

wij worden wel jaloers op die mooien trip die jij aan het maken ben
    die verslagen die jij ons stuurd doed ons wel goed wij hopen je
    gezond weer tereug te zien

• 27 Juli 2015 - 20:09

Nak:

Hoi.

Gefeliciteerd!!!!!
    Dikke kus en groeten uit Hoek van Holland

• 28 Juli 2015 - 22:59

Hans En Janny Beekenkamp:

gef
    eliciteerd met je ver jaardag en een goede gezond heid en geniet nogvol op van de reis